3 steppiä kuinka saavuttaa suuri katsojakunta
Olemme Jenni ja Joni, Warrantin Markkinointi- ja Mediavastaava. Tänään pidämme teille koulutuksen aiheesta, miten saavuttaa mahdollisimman suuri katsojakunta sosiaalisessa- ja digitaalisessa mediassa. On sitten tarkoituksesi saavuttaa yrityksesi julkaisuille mahdollisimman suuri katsojakunta, tai TikTok tansseillesi mahdollisimman monta katsojaa, ovat nämä vinkit varmasti huomionarvoisia. Ota siis rento asento, kuppi kahvia ja uppoudu Warrantin markkinointi- ja mediasektorin enemmän tai vähemmän timanttisiin ja toimiviin sosiaalisen median vinkkeihin.
Step one:
Määrittele yleisösi. On tärkeää tietää, kenelle haluat välittää sanomaasi, jotta voit päättää mahdollisimman toimivat ja iskevät viestinnän keinot. Väitämme, että tavoitellessasi Warrantin jäseniä tarvitset huomattavan erilaisia markkinoinnin ja viestinnän keinoja, kuin esimerkiksi tavoitellessasi Myrskylän helluntaiseurakunnan jäseniä.
Step two:
Kohdenna sisältösi oikein. On vissi ero, kuinka viestität sanomasi esimerkiksi täällä W-Blogissa tai Loimaan Lehdessä. Esimerkiksi Loimaan Lehdessä on suotavaa kertoa opiskelijoiden illanvietosta näin:
“Vaasan yliopiston opiskelijat viettivät ensimmäistä kertaa Kiekkoapproja Vaasan Sähkö areenalla 2.3.2022. Tapahtuman jälkeen opiskelijat siirtyivät paikalliseen yökerhoon Fontanaclubille jatkamaan juhlimista alkoholillisten väkijuomien kera.”
Versus täällä W-Blogissa, voimme vaikka todeta:
“Siis Kiekkoapprot oli törkeen bängeri tapahtuma! Siel oli sairaast uvan opiskelijoi ja meno oli iha katos. HALOO HALOO sportti laitto pikkase KooKoota mankeliin. Peli jälkee tampattiin fonan lattialla niin että ämpäri tärisi seuraavana päivänä. Bisse virtas ja jengi viihty! MÄRJES (huokaus)“
Step three:
Lisää vähän ✨spice✨. Teksti ei ole mitään ilman emojeja. Niitä käyttämällä pystyt viestimään omaa agendaasi, mielipidettäsi ja tunnetilojasi tehokkaasti. Mutta varo, tämä on steppi missä moni (varsinkin boomeri) kaatuu helposti käyttämällä vääriä emojeja. Tässä muutama esimerkki emoji, jonka käytössä saatat mokata.
😊: Tällä emojilla on alunperin hyvä tarkoitus, mutta nykyään se tulkitaan enemmänkin piilokettuiluna tai pomon yrityksenä kauniiden sanojen saattelemana antaa sinulle fiilis, ettei tästä nakista voi kieltäytyä.
💀: Niinkuin jotkut vanhempien vuosikurssien opiskelijat tai koulun henkilökunta voisi kuvitella, tämä emoji ei meinaa sitä että joku olisi kuollut. Tällä emojilla on ennemminkin mustan huumorin yhteydessä se tarkoitus, että naurat jollekin asialle, jolle ei olisi soveliasta nauraa. Jos siis laitat viestiä sukulaisellesi, että “isotäti Tötterström on kuollut💀”, voi sukulaisesi tulkita viestin niin että naurat tämän kuolemalle vaikka se ei olisi soveliasta.
💦: Ei, tämä ei tarkoita että ulkona sataa…
Bonus step:
Älä julkaise mitään mediasisältöä alkoholin vaikutuksen alaisena…
Näillä Jenspan ja Jontsan vinkeillä onnistut varmasti digitaalisen median myrsky(lö)issä. Vaikka emme itsekään ole vielä mitään sosiaalisen median ammattilaisia tai -vaikuttajia, ovat nämä stepit varmasti yleishyödyllistä infoa itse kullekin.
Aurinkoista ja toiminnantäyteistä kevättä toivottaen,
Joni ja Jenni